Піввісь і приводний вал

Приводний вал з піввісь, є вельми відповідальними вузлами в трансмісії автомобіля. Приводні вали сьогодні встановлюються на передньопривідні, задньопривідні і повноприводні автомобілі. Напівосі виготовляються з міцного сплаву, так як при експлуатації вони відчувають величезні навантаження у вигляді скручування і зсуву.
Пристрій і призначення приводних валів
Основним призначенням приводного вала автомобіля є передача крутного моменту від КПП і диференціала на ведучі колеса. Найпростіший приводний вал складається з наступних компонентів:
• вісь;
• внутрішній ШРУС;
• зовнішній ШРУС.
В автомобілі з переднім приводом внутрішній ШРУС закріплений в КПП і з'єднаний із зовнішнім шарніром на колесі за допомогою жорсткої піввісь.
ШРУСи з'єднуються і фіксуються на півосі за допомогою стопорних кілець, а передача обертання забезпечується за рахунок шліцьового з'єднання шарнірів і піввісь. ШРУСи дозволяють провідним колесам переміщатися у вертикальній площині, а також змінювати траєкторію руху автомобіля. При справних приводних валах автомобіль рухається плавно і без ривків в будь-яких положеннях шарнірів рівних кутових швидкостей.
У задньопривідних автомобілях з класичним заднім мостом, для передачі крутного моменту на колеса також застосовуються піввісь, але дещо інший конструкції. У задньому мосту встановлюються полуразгруженние і розвантажені півосі. Розвантажені півосі більш поширені, так як в силу більш досконалої конструкції зазнають значно менше навантажень і служать набагато довше, ніж полуразгруженние.
Полуразгруженная піввісь внутрішньою стороною закріплена в напівосьової шестірні диференціала, а зовнішня сторона закінчується маточиною колеса, закріпленої в кульковому підшипнику. Розвантажена піввісь має аналогічну конструкцію, однак маточина колеса закріплена вже в двох роликових підшипниках. Ця відмінність в конструкції дозволяє звільнити піввісь від впливу на неї усіляких навантажень, крім навантаження від передачі крутного моменту.
Також слід зазначити, що в автомобілях з переднім розташуванням силового агрегату і заднім приводом передача крутного моменту від КПП на задній міст може також здійснюватися за допомогою приводного валу. Такий приводний вал має аналогічну конструкцію з полуосью, передає крутний момент безпосередньо на провідне колесо. Сучасні задне- і повнопривідні автомобілі обладнані саме приводними валами на основі ШРУСов, натомість застарілим карданним передачам.